Mitas guldkorn

Alla inlägg under mars 2010

Av Marita "Mita" - 8 mars 2010 19:09

solen har varit skön idag,bara man var i lä, för det blåste lite grann.

Peppe och jag var ute ett par timmar på eftermiddan,

 

Han hade fullt upp med att leta godis i snön,och jag latade mig i vindskyddet.

Ikväll blir det Familjen annorlunda,sen Saltön.Den serien tycker jag är så bra.Böckerna har jag läst,gillar verkligen Viveka Lärns sätt att berätta.

   

 

  

Pyzam Glitter Text Maker 

Av Marita "Mita" - 8 mars 2010 08:36

på vad den här dagen kommer att innehålla.Ingen som vet, men jag ser att solen strålar från en klarblå himmel än så länge,och dom har lovat en skön dag vädermässigt.Kanske till och med nån plusgrad, så man kan sitta och njuta lite i solen.

Igår hade jag en riktig nere dag,men det är ju inget man skriver om,eftersom det är ju inget upplyftande och roligt att skriva om.Men det kommer över mig,saknaden efter Famous,min fot,vad är det för fel på den,när ska jag få besked på röntgen? Kommer det att bli bättre så jag kan gå mina långprommenader med Peppe.Ja det är så mycket tankar som far runt,så ibland känns det bara för mycket.

Nej nu rycker vi upp oss och tar tag i den här veckan med nya tag.

I gårkväll skrev jag ju om den undersökning som gjorts om vad män och kvinnor helst väljer till lunch. Man kan ju undra hur många det där stämmer in på egentligen?

Strunt samma, jag tycker om pasta Carbonara,så här kommer ett recept på den.

                       

                                   3 - 4 portioner,

                            300 g spagetti

                            150-200 g sidfläsk i tunna strimlor,eller bacon

                            2 ägg och 5 msk vispgrädde

                            100 g finriven parmesanost

                            smaka av med salt och grovmalen svartpeppar

                1.Koka pastan så den har spänst kvar.

                2.Stek sidfläsket under tiden på medelhög värme,i 

                   5-6 min,

               3.Knäck äggen i en skål,vispa ner grädden och hälften

                  av osten,tills den blir luftig och lite pösig.

              4.Häll noga av vattnet på pastan och blanda snabbt ner i

                 såsen. Det gäller att jobba fort och röra hela tiden, så

                att såsen inte stelnar.

               Servera med resten av osten och rikligt med svartpeppar. 

                             

  Men en god sallad är inte helt fel heller nu när ljuset börjar komma tillbaka och våren känns inom räckhåll.

Prosciutto och äppelsallad är en god sallad utan både kladdig pasta och tung gräddfilssås.

                

                                4 portioner

                        1 ask ruccola- skölj den noga och låt rinna av.

                        2 mozzarellaostar

                        150 g prosciuttoskinka

                        3 äpplen

                        1 citron

                        olivolja, flingsalt och finmald svartpeppar

               1.Dela osten i ganska stora bitar,och skär eller klipp

                  skinkan i mindre bitar.

              2.Skala och kärna ur äpplena och skär i mindre bitar.

                 Blanda allt med ruccolasalladen.

             3.Pressa över citronen,ringla över olivolja och strö över

                ganska rikligt med flingsalt,men sparsamt med svartpeppar.

               Servera med ett riktigt gott bröd,tex, baguette eller ciabatta.

 

Pyzam Glitter Text Maker 

Av Marita "Mita" - 7 mars 2010 22:07

Vi svenskar låter könet avgöra vad vi äter till lunch.

När lunchfrämjandet  gjorde en undersökning av våra matvanor,visade det sig det visserligen att både män och kvinnor helst äter pasta till lunch,men sen fanns det tydliga könsskillnader i matvalet.

                  Kvinnornas toplista:

             1.Pasta

             2.Sallad

             3.Köttbullar

             4.Kokt torsk

             5.Fiskgratäng

             6.Soppa

          

                  Männens topplista:

            1.Pasta

            2.Ärtsoppa och pannkaka

            3.Köttbullar

            4.Stekt spätta

            5.Pannbiff

            6.Falukorv, korv stroganoff

 Så ska du bjuda på en riktigt jämställd lunch så här inför den internationella kvinnodagens 100-årsjubileum,passar pasta bra.

Varför inte göra en riktigt god Pasta Carbonara, len som sammet, god som guld.

Och vill du,sparar du den till middagen istället,med ett glas gott vin och en god sallad,så blir det en riktig festmåltid. 

Säger natti,natti,ska se klart på Masjävlar sen blir det att krypa ner i sängen. 

              

<
fantasy myspace orkut comments

Av Marita "Mita" - 7 mars 2010 12:15

glad vinnare är Jörgen Brink. Roligt för honom. Jag tittade på starten i morse,men sen har jag inte suttit spikad framför tv,n. Det blir lite för långdraget tycker jag. Men gubben har suttit en hel del, fast han är ju en otrolig sportfantast så det var inget konstigt med det.  

  

Peppe och jag har varit ute och haft lite aktiviteter för oss.Sökövningar bla. Inte lika soligt idag,och kallt på morgonen.

Idag får vi äta rester,det blev ju ganska mycket lasagne kvar från i fredags,så det tar vi. Skönt slippa laga mat idag också. 

   

 

Pyzam Glitter Text Maker 

Av Marita "Mita" - 6 mars 2010 22:39

ja nu sitter man här med en mage som är dubbelt så stor,  

det var så mycket gott att äta hos Stefan och hans tjej.Sist men inte minst,en bamse stor hemmagjord tårta.

Överst på bild ser ni lilla Ida,hon roade sig med att plocka ur nappen och lägga den på mattan,sen stoppa den i munnen igen,och så där höll hon på en bra stund. Amanda var dagen till ära kläd i Arsenal tröja. Tårtan med dom sprakande ljusbomberna på var hon väldigt fashinerad av.

Jaha, har ni sett Melodifestivalen nu? Var det rätt låter som gick vidare till finalen? Jessicas låt är väldigt vacker och hon har en underbar röst. Men det är mycket ballader i år,visst dom är fina men vi får väl se hur det går i finalen.

Nehej,nu funderar jag på att krypa i säng och läsa en stund. Gubben sitter och kollar på Seven,en läskig thriller.Jag har sett den tidigare och kände inte för att se den igen.

Imorgon bitti är det dags för Wasaloppet.Starten tänker jag inte missa,den är maffig att se tycker jag.

Natti,natti......

 

good night glitter

Av Marita "Mita" - 6 mars 2010 11:57

ja det tror jag att det är minsann.Sen kan ju graderna variera förstås.Skåne har väl plusgrader,men här är det minus,förutom på solsidan,för solen den värmer i alla fall.

Jag har suttit en stund i vindskyddet,och Peppe strosar runt i dom upptrampade gångarna.Ut i djupsnön går han inte,om det inte sker av misstag förstås när han letar godis,  

            

Det är rätt mycket snö att titta ut över när man sitter där i vindskyddet än så länge.

Vi har varit och köpt blommor till sonen Stefan som fyller år.Det blir en tur dit på eftermiddan.Presentkortet fixade Mona i veckan. Ska bli roligt att träffas allihopa.

Ikväll blir det såklart Melodifestivalen,Andra chansen här från Örebro.

 

  

Visit <a href=SweetComments.net" /> 

Av Marita "Mita" - 5 mars 2010 22:56

för Stefan och  Malin som fick lämna Lets Dance,riktigt ledsen var hon.

Tydligen så är Willy populärare hos svenska folket än Stefan. Jag gillar inte honom så värst.Visserligen är han duktig skådespelare,men det är nåt med honom,en konstig attityd tycker jag. Willy däremot tycker jag är en härlig prick, men han borde såklart åkt ur. Det är ju dansen nu som ska bedömas,annars blir det ju lite konstigt nu på slutet.Eller hur?

Ikväll har vi ätit lasagne,och om jag får säga det själv, så blev den supergod. Är fortfarande sååå mätt.   

Dags att ta ut Peppe på gonatt kissning. Blir kallt i natt också,redan 12 minus.

Skönt att krypa ner under duntäcket......

 





Skapa flashcards