Mitas guldkorn

Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Marita "Mita" - 14 januari 2010 23:18

ja det är inte klokt,två semlor på samma dag. Jag var borta tidigare ikväll och fikade hos en hundkompis. Ja det blev mycket hundprat,men det är bara roligt.Hon bjöd på semlor,och inte kunde jag tacka nej heller. Gott är det,men nu får jag hålla igen i morgon.I alla fall på dan, sen är det ju fredag med fredagsmys på kvällen.

När jag kom hem så däckade jag i soffan och tittade på Vi hade i alla fall tur med vädret igen.Inte lika bra som ettan tycker jag. Sen kollade jag lite på Jägarna. Den är bra,otroligt välspelad.

Men nu är det dags att få skönhetssömnen,

 free myspace comments

Av Marita "Mita" - 14 januari 2010 12:58

ja men herregud så mätt jag blev.Nu får jag hoppa över lunchen.Stora var dom,så det var säkert lunchsemlor,hi,hi.

Vi var till Maxi stormarknad förut gubben och jag och storhandlade.Behövde fylla på förråden.Dom har ju eget bageri,och man ser in där dom håller på och bakar.Gissa att man blir frestad av doften också.

Nu stack gubben iväg en sväng på jobb,så jag passade på att ta med mig latten och sätta mig här en stund.

När han kommer hem sen så får vi hjälpas åt med städningen.

Jag har svårt med dammsugningen och att torka golven.Men damma av går ju bra,fast det är ju görtrist tycker jag.

I morgon ska jag ju ner till sjukhuset med handen,så det är skönt att ha städningen avklarad i dag.

Alltså min gosiga fårskinnstofflor,det blir rena följetongen.

Peppe vovven har tydligen fattat tycke för dom  att gnaga av pälsen på. Glömmer jag bort att ställa undan dom så är det kört.

Vilket jag så klart hade gjort när vi var och handlade.Det var ludd på hela min säng,  

Men dom går fortfarande att ha,fast den ena har blivit som lite lös och sladdrig.

Jag tänkte lägga ut receptet på Köttfärsgulaschen.Det var några som ville det,och det gör jag så gärna.Varsågoda  

 

                    Köttfärsgulasch.

         Bekväm "allt i ett gryta" perfekt att värma på.

                     4 hg  nötfärs

                              1-2 msk marg

                              1-2 gula lökar

                              2 morötter

                              8 medelstora potatisar

                              1 valfri paprika

                              3 dl vatten

                              1 köttbuljongtärning

                              lite soya

                              1-2 msk tomatpuré

                              1 tsk timjam

                              salt, svartpeppar,paprikapulver

                              smaka av med kryddorna så det blir

                              lagom. Jag brukar även lägga i ett

                              lagerblad.

                             Gör så här:

        1. Bryn färsen i en stekpanna med lite marg, på

              ganska stark värme. Rör om så det blir grynigt.

         2. Skala och skiva lök, morötter och potatis.

             Kärna ur, skölj och strimla paprikan.

         3. Ta upp färsen och fräs lök, morötter och

             paprika.

         4. Lägg tillbaka färsen och blanda i potatisen.

             Späd  med vatten och smula i  buljong-

            tärningen.

            Tillsätt soya, tomatpuré,timjam och övriga

            kryddor.Smaka av så det blir lagom.

            Låt sjuda tills morötter och potatis är mjuka.

 

Här har jag gjort lite mer än vad som står i receptet.Lika bra när man ändå håller på. Den blir bara godare av att värmas upp.

  

Pyzam Glitter Text Maker 

Ovido - Quiz & Flashcards